Ženy přinášejí do logistiky jiný, trochu emotivnější pohled

25. 4. 2024  | Rozhovor s naší kolegyní Alenou Kaslovou

Lasselsberger, výrobce obkladů a dlažeb v České republice, realizuje přepravy svých výrobků prostřednictvím logistických partnerů nejen po České republice, ale i v zahraničí. Ročně s nimi uskuteční přes 16 000 přeprav a zákazníkům dodá více než 30 000 dodávek o celkové hmotnosti přesahující 200 000 tun z celkově vyrobených 460 000 tun. O to, aby ty správné výrobky byly ve správný čas u zákazníků, se už několik let stará Alena Kaslová, manažerka logistiky dodávek.

Její kariéra mezi keramickými obklady ale začala mnohem dřív. Letos počítá už sedmadvacátý rok v barvách společnosti Lasselsberger, která pod sebe sloučila v roce 2000 i Chlumčanské keramické závody. Právě tam začínala Alena Kaslová po dokončení studia. Původně pracovala v obchodním oddělení na pozici vedoucí zákaznické péče pro Slovensko. Po rodičovské dovolené se zpátky vracela v nepříznivé době, kdy v Evropě vrcholila hospodářská krize, která ovlivnila i nutnou reorganizaci skupiny Lasselsberger. Tehdy dostala Alena Kaslová nabídku k přestupu do oddělení logistiky, kterou přijala. Jedním z důvodů byl i fakt, že tento obor už dříve vystudovala na Dopravní fakultě Jana Pernera Univerzity Pardubice. „Po letech praxe z obchodního oddělení to byla nová výzva, učila jsem se za pochodu,“ vzpomíná. Sbírala zkušenosti a postupně se vypracovala na specialistu a poradce v oboru přepravní logistiky. Zajistit přepravu keramických obkladů nebo dlažby dokáže doslova kamkoli na světě. Vyhledává optimální dopravní cesty, sleduje trendy v dopravě, kontroluje přepravní náklady i dodržování podmínek u pravidelných přeprav. Je přitom úplně jedno, zda zboží putuje do malého skladu stavebnin v okresním městě na Moravě nebo do zaoceánské destinace. Přepravy Alena Kaslová plánuje převážně s kolegy z obchodních týmů, takže se jí zkušenosti z předchozí obchodní pozice více než hodí.

Variabilita v přepravě i uplatnění

„Těší mě, že moje práce je různorodá. Závisí na požadavcích na přepravy, které avizují obchodní či další oddělení. Komunikuji s obchodními zástupci, s referenty obchodu a nákupu, speditéry, dopravci,“ popisuje jednotlivé činnosti a dodává, že kromě plánování přeprav vyřizuje i běžnou administrativu, faktury, reklamace a podobně. Nedílnou součástí její práce je i kontrolní činnost, která zahrnuje mimo jiné také statistiku a analýzy přeprav. A ty jsou opravdu různorodé. Z České republiky se obklady a dlažby Rako, jež píší svou historii už 140 let, vydávají do světa z pěti expedičních dep, kde každý den odbaví přes stovku kamionů. Firma využívá k přepravě svých výrobků hlavně silniční nákladní dopravu, ale vozí také po železnici a v kontejnerech po moři. Výjimečně se zásilky přepravují také letecky. Výrobky ze závodů Lasselsberger zdobí nejen české koupelny, myčku pražského metra, tunel Blanka, podchody v pražském Radotíně, ústeckou univerzitu či historickou Semlerovu rezidenci v Plzni, ale narazit na ně můžete třeba i v metru v bulharské Sofii, v supermarketu v Jihoafrické republice, na terase v Norsku, ve sportovním areálu v Holandsku či na stadionech v Kataru, kde se loni odehrávalo mistrovství světa ve fotbale.

Důležitý spojovací článek

Hlavní smysl své práce vidí Alena Kaslová především v podpoře prodejních aktivit a v hledání nových, optimálních a cenově příznivých možností distribuce. „Přepravní logistika je důležitým spojovacím článkem celého řetězce činností, od výroby až po dodání ke konečnému spotřebiteli,“ konstatuje. Ráda jedná s lidmi, plánuje a realizuje běžné, ale i netradiční přepravy. „Obklady a dlažby vozíme například našim zákazníkům do Reunionu, ostrova v Indickém oceánu, do Guadeloupe, ostrova v Karibském moři nebo i do afrického Pobřeží slonoviny,“ zmiňuje některé destinace. Při práci je pro ni rozhodující spolehlivost, zodpovědnost a kvalita. A ještě jednu svou důležitou vlastnost Alena Kaslová doplňuje: je týmový hráč. Za důležité považuje, aby se dařilo celé firmě a k tomu se svou prací snaží maximálně přispívat.

Omezení za omezením

Zatímco některé zajímavé přepravy utkvěly Aleně Kaslové v paměti na dlouho, naopak velice nerada vzpomíná na první vlnu pandemie covidu-19. Za posledních dvanáct let, kdy se věnuje logistice, to pro ni, a nejen pro ni, bylo nejnáročnější období. „V roce 2020 došlo ke globálnímu narušení dodavatelsko-odběratelských vztahů a tím i ke snížení objemu přeprav po celém světě. Po vypuknutí pandemie jsme zaznamenávali i my nižší poptávku po přepravách, řešili jsme restrikce na vykládkách i nakládkách, potýkali se s jedním omezením za druhým. Nižší poptávku po přepravách v první polovině roku 2020 vystřídal koncem roku naopak nárůst přepravního objemu a s tím spojené i problémy s nedostatkem přepravních kapacit a řidičů. Ukázalo se, že outsourcing přepravních služeb byla správná volba,“ připomíná manažerka logistiky dodávek s tím, že tato doba je již naštěstí minulostí a v současné době běží distribuce výrobků ve standardním režimu.

Zkušenosti v logistice, na obchodní pozici i z jednání s lidmi má Alena Kaslová opravdu bohaté. A tak se nabízí otázka, jak ona sama vidí roli žen v oblasti logistiky? „Ženy přinášejí do logistiky jiný, trochu emotivnější pohled. V jejich jednání převažuje větší důraz na detail a pečlivost. A právě takový přístup má určitě své výhody. Co ale vidím jednoznačně, je fakt, že ženy to mají složitější, pokud se chtějí vedle dravých mužských kolegů prosadit,“ dodává Alena Kaslová s úsměvem. Každopádně jí se to podařilo.

Relaxace při sportu

Vedle práce si Alena Kaslová najde čas i na jiné aktivity. Jejím velkým koníčkem je požární sport. V současné době předává mladší generaci své dlouholeté zkušenosti, které získala jako aktivní závodnice a bývalá reprezentantka České republiky v požárním sportu a na jižním Plzeňsku se věnuje tréninku dětí a dorostu. Vedle toho se věnuje i dalším sportům. Ráda běhá a jezdí na kole. „Běh v přírodě je pro mě nejlepší relaxací, u něj si vždy vyčistím hlavu,“ uzavírá specialistka a poradce v oboru přepravní logistiky Alena Kaslová.